Community Empowerment in Development of Household Industry Sambal Matah Baby Cumi in Kelurahan Air Dingin

Authors

  • Neni Hermita Universitas Riau
  • Zetra Hainul Putra Universitas Riau
  • Mahmud Alpusari Universitas Riau
  • Jesi Alexander Alim Universitas Riau
  • Dahnilsyah Dahnilsyah Universitas Riau
  • Joleha Joleha Universitas Riau
  • M. Yogi Riyantama Isjoni Universitas Riau
  • Efrida Yuslia Nurrafiah Universitas Riau
  • Nur Kholiyanti Universitas Riau
  • Yurisa Yurisa Universitas Riau
  • Deni Aljita Universitas Riau
  • Anugrah Kharisma Syahputra Universitas Riau
  • Yuyun Santika Universitas Riau
  • Adam Yulyan Bantala Universitas Riau
  • Alma Rifaldy Harahap Universitas Riau
  • Khairunnisa Ramadhani Universitas Riau
  • Albianus Barus Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.31258/cers.2.4.176-184

Keywords:

Empowerment, Product, Packaging, Marketing

Abstract

The Riau University student community service team empowers the community by developing products that can be used as souvenirs of cold water. Cold water itself is a village located in Pekanbaru. The purpose of this community empowerment is to develop the potential of the cold water community, increase community income, and is expected to open up job opportunities for the surrounding community. In addition, the community service team also informs business actors to provide appropriate packaging, starting from packaging and product design. This is so that the product can compete with existing commodities. With an attractive packaging supported by a contemporary design, it will be the main attraction but it can also add to the selling value of a product. Of course, this is also accompanied by marketing through social networks such as Facebook, Instagram, and Whatsapp.

References

Apriyanti, M. E. (2018). Pentingnya kemasan terhadap penjualan produk perusahaan. Sosio e-kons, 10(1), 20-27.

Barus, D.R.2015. Analisis Pengembangan Ekonomi Kreatif di Kabupaten Deli Serdang(studi kasus: kerajinan tangan). Jurnal Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Sumatera Utara.

Cenadi, C. S. (2000). Peranan desain kemasan dalam dunia pemasaran. Nirmana, 2(2).

Endah, K. (2020). Pemberdayaan masyarakat: Menggali potensi lokal desa. Moderat: Jurnal Ilmiah Ilmu Pemerintahan, 6(1), 135-143.

Erlyana, Y. (2018). Pengaruh Desain Kemasan Produk Lokal Terhadap Minat Beli Menggunakan Model View: Studi Kasus Keripik Maicih. Prosiding Seminar Nasional Desain Dan Arsitektur (SENADA), 2, 303–304.

Hidayat, M. J. (2011). Tinjauan Kognisi Desain Produk Kemasan Sebagai Unsur Identitas Budaya Populer Atas Produk Kemasan Makanan Industri Kecil Menengah (Ikm). Jurnal Kawistara, 1(3). https://doi.org/10.22146/kawistara.3929

Khairani, S., & Pratiwi, R. 2018. Peningkatan Omset Penjualan Melalui Diversifikasi Produk dan Strategi Promosi Pada UMKM Kerajinan Souvenir Khas Palembang. CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. https://doi.org/10.31960/caradde.v1i1.18

Klimchuk, Rosner Marianne, Sandra A. Krasovec, 2007, Desain Kemasan, Perencanaan Merek Produk yang Berhasil Mulai Konsep sampai Penjualan, Jakarta, Erlangga.

Kustyawati, M. E., Sugiharto, R., Waluyo, S., & Erlina, E. 2019. Pemberdayaan wanita Kelompok Serba Usaha Srikandi melalui diversifikasi produk kopi bubuk herbal. Riau Journal of Empowerment, 2(1), 15–20. https://doi.org/10.31258/raje.2.1.13

Ngatini, N., Putri, M. M., Ibrahim, M. F., Bariyah, T., & Mardhiyyah, Y. S. 2020. Pemberdayaan ibu-ibu Desa Manukan Bojonegoro dalam mengembangkan Batik Jonegoroan sebagai rintisan industri kreatif. Riau Journal of Empowerment, 3(1), 17–25. https://doi.org/10.31258/raje.3.1.17-25

Noor, M. (2011). Pemberdayaan masyarakat. CIVIS, 1(2).

Maisyarah, Riski. 2013. Strategi Pengembangan Bisnis dengan Analisis Strenght Weakness, Opportunitie Threat (SWOT) Pada Usaha Lumpia Medan. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Sumatera Utara.

Sudjana. (2020). Desain Kemasan Produk (Analisis Perbandingan : Efektivitas Perlindungan Desain Industri Atau Merek). Puslit Seni Kreasi Baru LP2M ISI Denpasar, 4(1), 37–39.

Wahyudi Arfianto, A. E., & U. Balahmar, A. R. 2016. Pemberdayaan Masyarakat Dalam Pembangunan Ekonomi Desa. JKMP (Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik), 2(1), 53. https://doi.org/10.21070/jkmp.v2i1.408

Zamaya, Y., & Kornita, S. E. (2022). Pemberdayaan Masyarakat dalam Pengembangan Industri Rumah Tangga Keripik Singkong di Desa Sungai Majo Pusako Community Empowerment in The Development of Cassava Chips Home Industry in Sungai Majo Pusako Village. 2(3), 108–114.

Zen, Z. H., Satriardi, S., Dermawan, D., Anggraini, D. A., & Yul, F. A. (2017). Pelatihan desain kemasan produk UMKM di Kecamatan Tambang, Kabupaten Kampar. Jurnal Pengabdian Untukmu Negeri, 1(2), 12-15.

Published

29-07-2022

How to Cite

Hermita, N. ., Putra, Z. H., Alpusari, M., Alim, J. A., Dahnilsyah, D., Joleha, J., M. Yogi Riyantama Isjoni, Nurrafiah, E. Y., Kholiyanti, N., Yurisa, Y., Aljita, D., Syahputra, A. K., Santika, Y., Bantala, A. Y., Harahap, A. R., Ramadhani, K., & Barus, A. (2022). Community Empowerment in Development of Household Industry Sambal Matah Baby Cumi in Kelurahan Air Dingin. Journal of Community Engagement Research for Sustainability, 2(4), 176–184. https://doi.org/10.31258/cers.2.4.176-184

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>